Revisie van Volvo V60 ISG Bosch dynamo 0437507005 en 0437507028 en F026200005 Ook voor Peugeot en Citroen!
Toepassing Volvo V60 type 1 en 2 (155,157) 2.4 Plug-in-Hybrid D6 AWD 2012-2016 D5244T15 , 2013-2018 D5244t17 / D5244T20
Een ISG dynamo heeft het zwaar te verduren. De hoge spanning op de aandrijfriem zorgt voor een zware belasting op lagers van de ISG dynamo. Die lagers slijten hierdoor snel of kunnen defect raken. Dit merk je door een enorme herrie als die van een traktor die onder je motorkap vandaan kan komen. Wanneer je te laat bent kunnen de lagers zelfs kapot lopen. Tip zorg voordat je de dynamo demonteert voor revisie dat de hybride accu >75% vol zit ivm programmeren/kalibreren dynamo.
Wij zijn in staat om ook deze dynamo en andere hybride dynamo’s te reviseren en controleren in onze eigen werkplaats. Hiervoor hebben wij zelf speciaal (test) gereedschap ontwikkeld.
Extra opmerking: als de islotatie waarde tussen de 3 aansluitpunten en het huis te laag is (gebruik hiervoor een “megger”) dan is revisie niet meer mogelijk. Dat geldt ook voor een echt vastgelopen ISG. Als de mageneten van de rotor, de stator hebben geraakt verliest het een gedeelte van zijn magnetisme. De start en laad capaciteit zal dan nooit meer voldoende zijn; deze onderdelen zijn voo revisie helaas ook niet los te koop.
- Hoogspanningsgedeelte hybride systeem vrijstellen;
- Riemspanning goed afstellen;
- ISG ontluchtingsprocedure;
- ISG kalibratie uitvoeren in sommige gevallen.
Bosch referentie nummers voor deze toepassing zijn: 0437507005; 0437507028 en F026200005.
Volvo referenties zijn: 30659150; 31473906; 36002905; 36010249; 36050604; 36050655
Een ander punt:
Electrische storingen die voor kunnen komen aan de dynamo komen meestal uit de regelunit. Deze regel unit bevat ook de aansturing van de elektrische airco pomp. Oorzaak hiervan is juist vaak de elektronische airco pomp.
Door vanaf fabriek verkeerd gebruikte compressor olie kan de wikkeling van de pomp lichte (massa) sluiting gaan maken. Dit is bij Volvo bekend (maar wordt niet altijd toegegeven). De regeling zit op dezelfde print als van de ISG, de ISG (dynamo regeling) kan hierdoor in de war raken en storingen geven. De ISG (dynamo) bestaat enkel uit een rotor en wikkelingen en drie rotor positie sensoren geen slijtdelen zoals koolborstels. Meestal treedt de klacht op bij een ingeschakelde airco. Sluit dus eerst de mogelijke oorzaak uit van de airco pomp voordat je de ISG onnodig vervangt. Heb je een electrische storing dan kun je dit mogelijk uitsluiten door de hoogspanningsstekker van de airco pomp los te halen. Is de electrische ISG storing dan opgelost dan is er iets mis met de isolatie van de electrische airco pomp.